تاریخچه شبکه اجتماعی:
برای اولین بار در سال ۱۹۶۰ دردانشگاه ایلی نویز در ایالت متحده آمریکا مفهومی با عنوان شبکههای اجتماعی اینترنتی با طرح امروزی مطرح شد.
پس از آن در ۱۹۹۷سایت SixDegrees.com به عنوان اولین سایت شبکه اجتماعی راهاندازی شد. این سایت به کاربرانش اجازه داد تا پروفایل خود را ایجاد کنند و از طریق آن بتوانند لیستی از دوستانشان را تشکیل دهند. البته این سایت موفقیتی به دست نیاورد و پس از 3 سال غیرفعال شد.
بعد از آن در سال ۲۰۰۲، افزایش کسب و کار در وب سایتهای اجتماعی باعث تشکیل شدن شبکههای اجتماعی نظیر (Friendster)،(Orkut) و(LinkedIn) شد و سبب شد وب سایتهای شبکههای اجتماعی دراینترنت شکوفا شوند.
بیشترین کاربران شبکه اجتماعی در سال ۲۰۰۴، سایتهای اجتماعی فرنداستر با ۷ میلیون و مای اسپیس با ۲ میلیون کاربر شناخته شدند. درهمین سال، مارک زوکربرگ سایت شبکه اجتماعی فیس بوک را درخوابگاه دانشگاه هارواد ایجاد کرد.
سال ۲۰۰۶، سال بازدید رو به افزایش کاربران و بازدیدکنندگان از وب سایتهای شبکههای اجتماعی بود. دسترسی همه مردم به فیس بوک در این سال آزاد شد. به دلیل اینکه در دو سال قبل، فیس بوک فقط به عنوان یک طرح در دانشگاه هارواد استفاده میشد، در همین سال توییتر نیز وارد میدان شبکههای اجتماعی شد. این سایتها به مرور با افزایش قابلیتهایی که دراختیار کاربران خود قرار میدادند به یک سایت بزرگ تبدیل میشدند. امروزه بیشتر شبکههای اجتماعی سایتهای ترکیبی هستند که ممکن است شامل بخشهای مختلف مانند انجمنها، فروشگاه، ابزارهایگفتگوی آنلاین، وبلاگ نویسی، پروفایل کاربری، اپلیکیشنهای تحت وب و… باشند. راه اندازی یک شبکه اجتماعی برخلاف تبلیغاتی که دراینترنت می شود اصلا کارآسانی نیست و نیازمند یک مدیریت و شروع سازمان یافته است.
دریک طبقه بندی ساده می توان ۷ راه برای تشکیل شبکه اجتماعی نام برد:
۱- با مخاطبان خود آشنا شوید: چه کسانی و به چه دلیل در شبکه های اجتماعی حضور دارند. اندازه، جنس، طول عمر فعال و فرهنگ آنان چگونه است؟ به نظر میرسد مخاطب شناسی یا مخاطب سنجی مهمترین مرحله درتشکیل یک شبکه اجتماعی است.
۲- تعیین وظیفه، پیغام یا هدف سایت: مدیریت و جذب استعداد، شراکت در طرح، بررسی، برند سازی، اطلاع رسانی و غیره ممکن است هدف سایت شما باشد. بحثی که در این زمینه وجود دارد این است که این اهداف باید منطبق با دیگر اهداف سازمان باشد. هرچه که هست شفاف بیان و نشان داده شود.
۳– توضیح دهید چه ویژگیهای مورد نیاز است: عضویت، نوع روابط، قرار دادن عکس و سایر خصوصیتهای که می توان به عنوان یک کار برای آن درشبکه اجتماعی تان درنظرگرفت. اما مهمتر اینکه شبکه اجتماعی یا هر سایت دیگر براساس نیاز اجتماعی روز شکل بگیرد. معمولا موفقترخواهد بود.
۴- مرتب کردن دستورالعملها: امنیت، بررسی، حریم خصوصی و هرچه که قرار است در سایت اعمال شود را با کاربران به اشتراک بگذارید. در دنیای امروزه هرچه شفاف تر رفتار کنید بیشتر به شما اطمینان می شود. پیوند نزدیکی بین ارایه اطلاعات شفاف و اطمینان وجود دارد.
۵- طراحی اعتبارهای کوتاه مدت و بلندمدت: هرطرحی برای اجرا شدن به بودجه مشخص برای راه اندازی، بازار و حفظ آن و مهمتر از آن پویایی نیازمند است. برای بخش به بخش کار خود بودجه های کوتاه مدت و بلند مدت در نظر بگیرید. بازگشت سرمایه درشبکههای اجتماعی نیاز به زمان دارد. زیرا دروهله اول مخاطب باید جذب شود.
۶- دعوت مردم برای شرکت: ایجاد هیجان در میان مردم باعث بازخورد یا به عبارتی جذب کاربر برای سایت می شود.
۷- مواظبت ازسایت فعال: به روزرسانی مداوم سایت یک ترفند پی درپی در شبکههای اجتماعی است. قدرت شبکههای اجتماعی این است که هر روز براساس نیاز و سلیقه مخاطب یک خدمت متفاوت ارایه کنند.
هفت مرحله ای که در بالا ذکر شد از مصاحبههای جوئی کوچرال (رئیس هیئت مدیره Lithium)، مارک سیلوستر (مدیرعامل introNetworks) و میچائل جانسون (مدیرعامل Small World Labs) توسط btobonline بیان شده است.
ساخت شبکه اجتماعی:
با افزایش تعداد کاربران اینترنت که درنتیجه باعث زیاد شدن تعداد وب سایتها می شود، بسیاری از سایتها تصمیم به راه اندازی شبکههای اجتماعی جدا برای ارتباط با کاربران خود میکنند. اگرچه تا ۵ سال پیش راه اندازی سایتی مانند اورکات نیاز به برنامه نویسی و هزینههای اولیه زیادی داشت، اما امروزه CMS های رایگان زیادی وجود دارند که درعرض چند ساعت، یک شبکه اجتماعی شخصی برای شما درست میکنند.
محبوب ترین CMS های ساخت شبکه اجتماعی:
1- :BuddyPress این نرم افزار یکی از نرم افزارهای محبوب شرکت وردپرس است. این نرم افزار رایگان است و ابزارهای استاندارد مناسبی دارد و که میشود با استفاده از پلاگینهایی که برای این نرم افزار نوشته شده، تواناییهای آن را افزایش داد .
:Pligg -2پلیگ یک CMS برای انتشارکردن مضمون با تعداد بسیار زیادی کاربر است. اگر به دنبال ساخت یک اجتماع ازنویسندگان باشید پلیگ میتواند گزینه مناسبی باشد.
3- elgg: ازدیگرcms های اوپن سورس که برای راه اندازی شبکه اجتماعی از آن استفاده میشود، الگ است. به عنوان مثال ساخت شبکه اجتماعی کوچک مانند اجتماع مدرسه تا اجتماعهای بزرگ.
4 :lovD by less -ازدیگر CMSهای تشکیل شبکههای اجتماعی است که تواناییهای بسیارزیادی دارد.
: mixxt.com -5 این میکست این قابلیت را به شما میدهد که شبکه اجتماعی تان را طی چند دقیقه درست کنید. در نسخه غیر رایگان میکست امکانات بیشتری ارائه شده که میتوانید شبکه خود را وسیعترکنید.
: Xoops -6 یکی از CMS های محبوب در سایت سورسفورج، زوپس است که میتوانید با استفاده از آن یک وبلاگ شخصی تا یک شبکه اجتماعی بزرگ درست کنید. برای بزرگترکردن سایت خود میتوانید ماژولهای community را به برنامه اضافه کنید.
: mahara.org -7این CMS بیشتر برای ایجاد portfolio های آنلاین برای کاربران فعالیت میکند (چیزی شبیه لینکدین) اما قابلیت های کامل شبکه های اجتماعی را نیز دارد .
:Dolphin -8 یکی از CMS های موردپسند برای تشکیل شبکه اجتماعی است.
: anahita -9آناهیتا یکی از چارچوب های شبکه اجتماعی است که می توان بر اساس آن، انواع شبکه های اجتماعی را درست کرد.
:oxwall -10 با این نرم افزار یک شبکه اجتماعی فعال و ساده را میتوانید ایجادکنید.
:community engine -11با استفاده ازRuby on rails میتوانید یک شبکه اجتماعی ایجاد کنید.
12- :peoplepods.netمحافظ نسبتا خوبی برای ایجاد شبکه اجتماعی است که قابلیت دستکاری و شخصی سازی را نیز دارا میباشد.
همانطور که در بالا ذکر شد نرم افزارهای متفاوتی برای ایجاد و مدیریت شبکههای اجتماعی وجود دارند، کافیست تعدادی از آنها را روی یک شبکه محلی نصب کنید و سپس هرکدام را که برای شبکه شما راحتتر و مفیدتر بود انتخاب کنید.
سئومپ